עורך דין לענייני תעבורה בחיפה
מאמר זה נכתב על ידי עו"ד דניאל חי עזרא, עורך דין לענייני תעבורה בחיפה. עו"ד דניאל חי שירת כקצין משטרה ומפקד בית הסוהר חרמון. את הכשרתו המשפטית עשה בבית המשפט השלום לתעבורה.
יש להכיר, כי החוקים המסדירים את תחום התעבורה בישראל מוגדרים בפקודת התעבורה (נוסח חדש), תשכ"א – 1961, ובתקנות התעבורה הנגזרות ממנה.
חוקי התעבורה בישראל מגדירים את סוגי העבירות בהן ינקטו הליכים כנגד נאשמים. הסנקציות הננקטות יכולות לנוע בין הטלת קנסות – כאשר מדובר ברף העבירות הנמוך יותר בחוק – דרך
פסילת רישיון נהיגה, ועד הטלת מאסר מאחורי סורג ובריח כאשר מדובר בעבירה חמורה – למשל, עבירות של נהיגה בפסילה בנסיבות מיוחדות, גרימת חבלות של ממש בדרגה גבוהה לנפגע
תאונת הדרכים, גרימת מוות ברשלנות בתאונת דרכים ועוד.
תחום התמחותו של עורך דין לענייני תעבורה בחיפה בדיני התעבורה ותאונות הדרכים, ועיסוקו העיקרי הינו ייצוג חשודים ונאשמים בעבירות לפי חוקי התעבורה.
עורך דין לענייני תעבורה בחיפה – כיצד מתנהלת חקירת משטרה בעבירות תעבורה?
חשוב להבין כי תחום המשפט בעבירות תעבורה מתנהל לפי חוק סדר הדין הפלילי, מכאן, שגם נהגים נורמטיבים שומרי חוק בדרך כלל, יכולים להיקלע למצב שבו מתנהלת נגדם חקירה
משטרתית או שהם כבר נאשמים בביצוע עבירת תעבורה קלה או חלילה נאשמים בביצוע עבירת תעבורה חמורה, כגון גרימת תאונת דרכים עם נפגעים בדרגת חבלות של ממש או תאונת
דרכים קטלנית.
עוד חשוב להבין, שניהול חקירת המשטרה בתיק תעבורה מתנהל – באופן דומה לזה המתנהל בתיק פלילי – באזור בו בוצעה העבירה ללא קשר למקום מגורי החשוד או הנאשם (מי שהוגש נגדו
לדוגמה, עבירה שבוצעה באזור חיפה תיחקר על ידי גורמי אגף התנועה בתחנות המשטרה בחיפה. במידה והליך החקירה יסתיים עם המלצות להגיש נגדכם כתב אישום, כתב האישום יוגש לבית
המשפט השלום לתעבורה בחיפה – בו תצטרכו לנהל את ההליך המשפטי.
לעניינינו. מיד בסמוך לביצוע עבירת תעבורה חמורה תערוך המשטרה חקירה, שבסופה יוחלט האם להגיש כתב אישום כנגד חשוד בביצוע העבירה – החלטה האם להגיש כתב אישום נתונה
לרשויות התביעה: בעבירות תעבורה קלות אמונה על כך התביעה המשטרתית ובעבירות תעבורה חמורות אחראית על כך פרקליטות המדינה.
לדוגמה, כאשר אירעה תאונת דרכים תערוך המשטרה חקירה כדי למצוא את האחראי לגרימת התאונה.
מי שינהל את החקירה מטעם המשטרה יהיה בוחן התנועה, שהוא הגורם המקצועי לחקירת עבירות תעבורה. בסופה של החקירה יועבר החומר לידי התביעה המשטרתית או לידי הפרקליטות –
למשל, בעבירת גרימת מוות ברשלנות שנחשבת עבירה חמורה מאוד הפרקליטות היא הקובעת האם להגיש כתב אישום – שם יוחלט האם קיימות בתיק דיי ראיות המספיקות להוכחת אשמתו
של החשוד בבית המשפט.
חשוב להדגיש בעניין זה, שכדי שבית המשפט ירשיע נהג בגרימת תאונת דרכים על התביעה להוכיח ברמת וודאות של למעלה מ-90% – רף של למעלה מספק סביר – שהנהג אכן אשם בגרימת
התאונה. במידה והתביעה תגיע למסקנה שאינה יכולה להוכיח ברמת הוודאות הזאת את אשמתו של הנהג, בדרך כלל לא יוגש כתב אישום.
מכאן שישנה חשיבות רבה של ליווי החשוד כבר החל משלבי החקירה הראשוניים, שלבים בהם עוד ניתן להשפיע על ההחלטה האם בכלל להגיש כתב אישום.
עוד אומר, כי העובדה שחקירת המשטרה מתנהלת לפי סדר הדין הפלילי משפיעה מאוד על כלל הנחקרים ובעיקר על נהגים נורמטיביים – שומרי חוק – שאינם מורגלים בסיטואציה הפלילית
ונמצאים בלחץ מאוד גדול בעת החקירה במשטרה, כך שכל אמירה שלהם עלולה להוביל, מבלי לדעת על כך, להפללתם.
דניאל חי עזרא – עורך דין לענייני תעבורה בחיפה
מאמר זה נכתב על ידי עו"ד דניאל חי עזרא. עורך הדין דניאל חי עזרא שירת בעברו כקצין במשטרת ישראל ובין היתר פיקד על בית הסוהר חרמון. משך שנתיים התמחה בתחום דיני התעבורה
ותאונות דרכים בבית משפט השלום לתעבורה.
עו"ד דניאל חי עזרא עוסק, בין היתר, בליווי וייצוג חשודים בביצוע עבירות תעבורה ותאונות דרכים.
* הערה: מאמר זה הינו למטרת מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני עם עורך דין העוסק בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים. בנוסף, אין הדבר מהווה המלצה או
תחליף לייעוץ טרם חקירה במשטרה או כל הליך מינהלי או פלילי אחר המתקיים בעניינו של אדם כלשהו.