השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    מה זה המרב"ד – עדכון 2023

    מה זה המרב"ד – עדכון 2023

    פעמים רבות עולה השאלה מה זה המרב"ד בהקשר של מתן ופסילת רישיונות נהיגה. מאמר זה דן בדיוק בשאלה הזאת ומטרתו לפרט סוגיות הנוגעות למרב"ד ופעולתו ובעצם עונה על השאלה מה זה המרב"ד – עדכון 2023.

    פירוש ראשי התיבות של המרב"ד הינו: המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במשרד הבריאות.

    המרב"ד נקבע, מכוח תקנות התעבורה, כגוף הרפואי המוסמך – "הרופא המוסמך" – לערוך בדיקות רפואיות עבור משרד הרישוי.

    מהו הליך הבדיקות במרב"ד ?

     

    לא פעם מפנה משרד הרישוי נהגים המבקשים רישיון נהיגה לבדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים – המרב"ד – זאת לאחר שרופא משרד התחבורה סבור שנדרשת הערכת כשירותם הרפואית לנהיגה.

    בנוסף, מוסמך המרב"ד לקבוע את כשירותם הרפואית לנהיגה של כלל מבקשי רישיון הנהיגה ברכב ציבורי – מוניות ואוטובוסים – ורכבים כבדים, כגון: משאיות וכלים כבדים אחרים.

    במסגרת מטלותיו מבצע המרב"ד בדיקות רפואיות ומדקים פסיכולוגיים לכל אותם מבקשי רשיונות נהיגה או נהגים אחרים המופנים אליו מגופים שונים, זאת כדי לקבוע האם הם כשירים לנהיגה בכלל או בנוגע לכלי רכב מסויימים בפרט (למשל, מועמד המבקש להוציא רישיון נהיגה על רכב כבד מסויים).

    במרב"ד מועסקים אנשי רפואה מתחומים שונים, בהם רופאים, פסיכולוגים ואחיות.

    סוגי הבדיקות אותם עוברים במסגרת המרב"ד כוללים, בין היתר: בדיקת רופא כללי, בדיקת פסיכולוג, בדיקת פסיכיאטר ובדיקת נרקולוג.

    מהו הבסיס לפסילת רישיון על ידי המרב"ד ?

    בתחילה יש לומר, כי הגורם היחיד המוסמך להתלות את רישיונו של אדם הוא משרד הרישוי. המרב"ד הינו גוף מסייע להחלטת משרד הרישוי, והוא בעצם הגורם הרפואי מטעמו שיכול לתת חוות דעת רפואית האם אדם מסויים כשיר לנהוג מבחינה רפואית.

    סעיף החוק הרלוונטי לעניין זה הוא סעיף 12ב לפקודת התעבורה, המחייב רופא המטפל באדם שמלאו לו 16 שנים, והוא סבור שבעקבות מחלתו אותו אדם עלול לסכן את עצמו או אחרים בנהיגתו, לדווח על מחלתו למכון הרפואי לבטיחות בדרכים – המרב"ד.

    לאחר שמגיעה למרב"ד ידיעה אודות בעיה רפואית של אדם מסויים הפוגעת בכשירותו לנהוג, רשאי המרב"ד להמליץ בפני משרד הרישוי להתלות את רשיונו של אותו אדם מטעמי בטיחות עד אשר תושלם בדיקתו הרפואית של אותו אדם בידי המרב"ד.

    הבסיס החוקי להתליית רישיון נהיגה מטעמי בטיחות מצוי בסעיף 52 לפקודת התעבורה הקובע כי :

    "היתה רשות הרישוי סבורה כי בדרך נהיגתו של אדם יש משום סכנה לבטיחות התנועה רשאית היא לצוות על התליית רישיון הנהיגה שלו עד שיעבור בחינות ובדיקות רפואיות שתקבע ויימצא מתאים לנהוג רכב, ובלבד שהרשות תזמינו לבחינות ולבדיקות רפואיות ששה שבועות מיום שהחליטה על התליית רשיונו".

    בסופו של דבר משרד הרישוי יקבל את החלטתו האם להתלות את רשיונו של אותו אדם עד סיום הבדיקה הרפואית על ידי המרב"ד.

    חשוב לדעת, כי אדם הרואה את עצמו נפגע מהחלטת המרב"ד רשאי להגיש ערר לועדת הערר של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. ועדת הערר משמשת כמנגנון בקרה על החלטות המרב"ד ובסמכותה לשנות או להשאיר את החלטות המרב"ד על כנן.

    את הערר יש להגיש תוך 30 ימים מיום קבלת ההודעה ממשרד הרישוי.

    דניאל חי עזרא – עורך דין תעבורה

    מאמר זה נכתב על ידי עו"ד דניאל חי עזרא. עורך הדין דניאל חי עזרא שירת בעברו כקצין במשטרת ישראל ובין היתר פיקד על בית הסוהר חרמון. משך שנתיים התמחה בתחום דיני התעבורה ותאונות דרכים בבית משפט השלום לתעבורה.

    עו"ד דניאל חי עזרא עוסק, בין היתר,  בליווי וייצוג חשודים בביצוע עבירות תעבורה ותאונות דרכים.

    * הערה: מאמר זה הינו למטרת מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני עם עורך דין העוסק בתחום דיני התעבורה ותאונות הדרכים. בנוסף, אין הדבר מהווה המלצה או תחליף לייעוץ טרם חקירה במשטרה או כל הליך מינהלי או פלילי אחר המתקיים בעניינו של אדם כלשהו.

     

     

     

    חברה לשיווק ופרסום חברה לשיווק ופרסום
    דילוג לתוכן